Achter de schermen - Chef Bediening Harriet ten Wolde

Woensdag 28 maart 2018

In elke bouwbrief interviewen we iemand die direct betrokken is bij de ontwikkelingen rondom de nieuwbouw in het centrumgebied. Chef Bediening van het Parkrestaurant Harriet ten Wolde trapt af!

  • Hallo Harriet, kun je wat meer vertellen over wie je bent en wat je doet?

Mijn naam is Harriet ten Wolde, ik ben Chef Bediening bij het Parkrestaurant. Ondertussen werk ik hier alweer acht jaar. Ik heb geen achtergrond in de horeca, ik ben mijn werkzame leven begonnen als directiesecretaresse. Toen ik kinderen kreeg moest ik helaas stoppen met werken, het was bij het bedrijf waar ik in dienst was niet mogelijk om parttime te werken. Toen de kinderen wat groter waren, wilde ik graag weer aan de slag. Ik begon bij een designwinkel in Barneveld, en kwam uiteindelijk terecht bij de buren van deze winkel; een restaurant. Zonder eerdere ervaring in de bediening merkte ik al doende dat dit werk me ontzettend goed lag.

Enige tijd later zag ik een advertentie van de Koperen Kop, het toenmalige Parkrestaurant. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen! Het werk beviel goed, wat blijkt, want ik ben hier nog steeds. Ondertussen dus als Chef Bediening, waarbij ik van alle aspecten van het restaurant wat mee krijg. Ik maak de roosters voor de medewerkers en doe de bestellingen, maar werk ook veel op de vloer in het restaurant. Ons team bestaat tegenwoordig uit ruim 50 medewerkers.

  • Ondertussen werken jullie alweer twee weken vanuit het tijdelijke Parkrestaurant. Wat is je eerste indruk?

Ik vind het tijdelijke Parkrestaurant hartstikke leuk, alles werkt goed en is lekker nieuw, schoon en warm. Het werkt hier veel comfortabeler. De indeling is een stuk praktischer ten opzichte van het oude Parkrestaurant, de routing is veel beter. In de oude situatie was de uitgifte van de keuken bijvoorbeeld ín de rij wachtende gasten bij de kassa. Dat was niet optimaal, hier hebben we dus heel bewust over nagedacht bij het ontwerpen van de tijdelijke huisvesting. 

  • Hoe is de verhuizing van het oude Parkrestaurant naar het tijdelijke Parkrestaurant gegaan?

Dat was een heel project: we moesten heel goed uitzoeken wat weg kon en wat er mee moest naar het tijdelijke gebouw. Er is uiteindelijk best veel weg gegaan. We hebben een grote uitverkoop georganiseerd: collega’s konden op 4 verschillende dagen inschrijven op spullen en deze komen ophalen. Veel spullen zijn op deze manier bijvoorbeeld naar buurthuizen en verenigingen waar collega’s bij betrokken zijn gegaan. Ook dingen die al jaren in de opslag stonden, konden vaak nog heel goed gebruikt worden. Ontzettend fijn dat dit allemaal weer een nieuw leven krijgt!

We hebben de verhuizing echt als een team aangepakt, ook de collega’s van de fietsenherstelplaats en Bedrijfsvoering hebben geholpen. Het meubilair was uiteindelijk binnen een dag over. Tot nu toe zijn we nog niks kwijt geweest na de verhuizing, de organisatie was goed. Uiteindelijk is het restaurant vier dagen dicht geweest, wat echt heel weinig is voor zo’n ingrijpende en grote verhuizing.

Dinsdag 20 maart begonnen we direct in de nieuwe situatie: uitserveren in plaats van zelfbediening. Hiervoor hebben we wel geoefend. In de oude Hoedzaal van het Parkrestaurant oefenden we met dienbladen, glazen water en borden. Je leert natuurlijk het snelst in de praktijk, maar even oefenen was wel fijn, zeker voor de collega’s die dit nog nooit eerder gedaan hadden. Alle collega’s zijn ontzettend positief over de nieuwe werkwijze; we gaan ervoor met zijn allen!

  • Wat mogen de bezoekers verwachten van het tijdelijke Parkrestaurant?

Bezoekers kunnen lekker gaan zitten, op hun gemak uitkiezen waar ze trek in hebben en hun bestelling doorgeven. Daarna wordt de bestelling aan tafel gebracht. Een stuk ontspannener voor onze gasten dan de oude situatie. We proberen voor iedereen wat extra’s te doen indien mogelijk, de hond krijgt bijvoorbeeld altijd een bakje water. Het serviceniveau is enorm omhoog gegaan.

  • Waarom zijn jullie van selfservice afgestapt? 

We wilden graag veel meer service verlenen, maar dat was in de oude situatie haast niet mogelijk. Wij denken dat bediening aan tafel ook voor de gast veel prettiger is, bovendien past het beter bij de huidige tijd. Het is voor ons én voor de gast leuker: je hebt namelijk veel meer contact met elkaar.

  • Wat zijn de mogelijkheden in het tijdelijke Parkrestaurant?

Ook in het tijdelijke Parkrestaurant beschikken we over zalen: we hebben er twee, per zaal hebben we plek voor 50 man in normale opstelling. De zalen kunnen ook aan elkaar gekoppeld worden. Tussen de zalen zit een geluidsisolerende schuifwand, in het geval van grotere groepen kunnen we deze dus volledig open schuiven. Afgelopen zondag ontvingen we de eerste partij, een gezellig verjaardagsfeest, in de tijdelijke huisvesting. Dit was voor ons een mooie testcase en gelukkig is het van beide kanten erg goed bevallen.

Groepen met Aziatische touroperators vind ik persoonlijk heel erg leuk om te ontvangen. Mijn zoon woont al een aantal jaar in China, dus mede dankzij hem heb ik interesse ontwikkeld in Aziatische landen. Veel touroperators spraken vroeger zelf hun groep toe met uitleg over wat er allemaal te bestellen was bij ons, er was immers geen menukaart. Dit duurde ontzettend lang, er werd namelijk per stuk gedemonstreerd hoe een product er uit zag, hoe het heette en wat het kostte. Vaak hebben deze groepen echter niet zo veel tijd, en moest het eigenlijk een stuk sneller kunnen. Ik ben daarom zelf gaan oefenen met de namen van de meest gebruikte producten. Japans gaat me ondertussen redelijk goed af! Afrekenen vind ik bijvoorbeeld ook leuk. Drankjes worden bij touroperators vaak per persoon afgerekend en ik kan de prijzen dan noemen in het Japans, dat gaat een stuk makkelijker. De Chinese menukaart die we nu hebben wordt ook al heel veel gebruikt, en enorm gewaardeerd door onze gasten.  

  • Wat is je lievelingsgerecht op de nieuwe kaart?

Ik vind onze hamburger Barry’s Burger heerlijk, en de maaltijdsalades ook erg lekker. Het aanbod van het restaurant is sinds de tijdelijke huisvesting alleen maar mooier en groter geworden ten opzichte van de oude situatie. We werken onder andere met brood van het Vlaams Broodhuys en proberen zo veel mogelijk met streekproducten te werken.

  • In de schutting voor het oude Parkrestaurant komen binnenkort kijkgaten, zodat de geïnteresseerde bezoeker elke fase van de bouw kan volgen. Waar kijk jij het meeste naar uit?

Ik kijk heel erg uit naar de zomer. Als we straks weer lekker weer hebben en het terras vol zit, deuren open met veel vrolijke mensen uit alle landen, geniet ik optimaal. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om ons nieuwe, tijdelijke Parkrestaurant te komen ervaren!