NP De Hoge Veluwe sluit Park voor wilde zwijnen

Woensdag 31 oktober 2018

HOENDERLOO – De Afrikaanse varkenspest rukt steeds verder op richting Nederland. Inmiddels is het virus ook in België aangetroffen. Het Nationale Park De Hoge Veluwe treft daarom nu maatregelen.

Afrikaanse varkenspest is een besmettelijke virusziekte die kan voorkomen bij ‘gewone’, gedomesticeerde varkens en andere varkensachtigen, waaronder ook het wilde zwijn dat in Nederland voorkomt. De ziekte is afkomstig uit Afrika, maar sinds 2007 wordt zij ook aangetroffen in onder meer Rusland, Oekraïne en Polen. Sinds 2014 duikt het virus op in meer westelijk gelegen Europese landen. In september 2018 maakte het een flinke sprong en openbaarde zich in België. Het ziektebeeld van de Afrikaanse varkenspest lijkt veel op dat van de ‘klassieke’ varkenspest: koorts, futloze varkens, gebrek aan eetlust, ontstoken oogslijmvliezen, rode huid, (bloederige) diarree en braken. De dieren kunnen er aan overlijden. De ziekte is niet gevaarlijk voor mensen.

Het Nationale Park De Hoge Veluwe heeft nu besloten per direct haar varkenspoortjes af te sluiten en zo te voorkomen dat eventueel besmette varkens van buitenaf het Park binnenkomen. Hoofd Bedrijfsvoering bij het Park, Jakob Leidekker, legt uit: ‘Een van de manieren waarop het virus kan worden overgedragen is van varken op varken. Dat willen we nu zo veel mogelijk tegengaan. Onze varkenspoortjes zijn bedoeld om migratie door de zwijnen tussen ons natuurgebied en andere gebieden om ons heen mogelijk te maken.’ Het Nationale Park De Hoge Veluwe is een omrasterd natuurgebied met op verschillende locaties mogelijkheden voor herten, zwijnen en andere dieren om die rasters te passeren. Leidekker: ‘De herten kunnen het raster nog gewoon in en uit.’

Een andere manier waarop het virus zich kan verplaatsen is bijvoorbeeld via besmette materialen, door de mens verplaats. Leidekker: ‘Dat laatste is vrijwel onmogelijk te voorkomen. Maar dat neemt niet weg dat wij nu al wel kunnen doen wat binnen onze macht ligt.’

Het betreft een tijdelijke maatregel die afgelopen maandag is aangekondigd tijdens een bestuurlijk overleg met de Gelderse gedeputeerde Drenth. Daar is ook aangedrongen op een heroverweging van het provinciale ontrasteringsbeleid. Het Nationale Park De Hoge Veluwe  is van mening dat het in verband met besmettelijke dierziekten, zoals Afrikaanse varkenspest en MKZ, cruciaal is dat de Veluwe middels het sluiten van rasters kan worden gecompartimenteerd.